Porady ślubne:

 


Porady i zwyczaje ślubne / Przyjęcie weselne / Ślub i wesele w plenerze

Ślub i wesele w plenerze

 

Śluby i wesela w plenerze to już nie tylko widok z amerykańskich filmów, ale rzeczywistość w Polsce. Choć nadal nie obywa się bez problemów, to coraz więcej zarówno księży, jak i urzędników zgadza się na udzielenie ślubu pod chmurką.

 

Dokumenty

Pierwszy etap organizacji dotyczy określenia, czy będzie to ślub cywilny czy Kościelny. Dzięki temu wiadomo, jakie dokumenty i pozwolenia trzeba uzyskać, aby ślub się odbył w plenerze. W obu przypadkach należy uzyskać zgodę od Urzędu Stanu Cywilnego lub od księdza z kościoła, do którego należy Para Młoda.
W przypadku ślubu cywilnego należy uzyskać zgodę kierownika USC na wydelegowanie urzędnika do udzielania ślubu poza urzędem.  Polskie prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje bowiem możliwość udzielenia ślubu poza budynkiem urzędu w przypadku „uzasadnionych przyczyn”. W piśmie trzeba wykazać argumenty, które będą wystarczająco „uzasadnionymi przyczynami” oraz przedstawić zgodę właściciela lub administratora terenu na udzielenie ślubu na jego terenie oraz wyeksponowanie godła państwowego i znaku urzędu. W zależności od urzędu w jednych taką zgodę uzyskać można łatwo, w innych trudno. Niektóre urzędy wychodzą  naprzeciw narzeczonym oferując zamkniętą listę okazałych budynków, w których udzielane są śluby. (np. krakowski USC przy Lubelskiej udziela ślubów w Dworku Białoprądnickim oraz w Willi Decjusza)
Wiele par przy załatwianiu zgody na ślub w plenerze korzysta pomocy konsultantów ślubnych, którzy co prawda nie mogą występować do urzędu zamiast Pary Młodej, ale mają doświadczenie jak stworzyć takie pismo, lub po prostu wiedzę, gdzie taką zgodę uzyskać najłatwiej.
W przypadku ślubu kościelnego, należy oprócz uzyskania zgody od księdza, zdobyć licencję na ślub poza kościołem, do którego należy Para Młoda. Wszelkie inne dokumenty i formalności załatwia się tak samo, jak w przypadku ślubu w Kościele czy USC.

Organizacja ślubu w plenerze

Ślub w plenerze może odbyć się albo w miejscu, gdzie będzie odbywać się wesele, albo w innym, wybranym przez Parę Młodą miejscu. Jednakże wszelkie wytyczne, co do miejsca uroczystości, wystroju miejsca uroczystości, uzyskują Państwo od urzędnika lub księdza. Trzeba zastosować się do wszelkich wskazówek, które uzyskamy i dopilnować, by wszystkie zostały wdrożone w życie.

W przypadku ślubu plenerowego zazwyczaj aranżuje się miejsce w którym będzie siedziała Para Młoda, świadkowie i urzędnik/ksiądz. Zazwyczaj musi być zatem stół, krzesła dla Pary Młodej i świadków, klęczniki w przypadku ślubu kościelnego, a w przypadku ślubu cywilnego, także miejsce na powieszenie godła, natomiast w przypadku ślubu kościelnego - krzyża. Należy także zadbać o nagłośnienie i muzykę, która będzie towarzyszyć podczas uroczystości. Pamiętajmy także o odpowiednim wystroju miejsca ceremonii- kwiaty na stole lub ołtarzu, biały dywan prowadzący do miejsca ślubu, ewentualnie altana, pod którą będzie znajdował się ołtarz/ stół.

Trzeba też pamiętać o gościach i zadbać, by mieli gdzie usiąść. Należy zatem wypożyczyć krzesła w takiej ilości, by każdy z gości mógł siedzieć podczas uroczystości. Szczególnie istotne jest to przy ślubie kościelnym, który trwa dłużej. W przypadku ślubu cywilnego można jednak zrezygnować z krzeseł, co czasem jest praktykowane, szczególnie kiedy ślub będzie się odbywał w tym samym miejscu, co wesele.


Wesele w plenerze

Najczęściej organizowane są wesela w plenerze przy lokalu. Warto zorientować się w rynku i wybrać firmy, które ustawiają przepiękne namioty, z elegancką galą przy suficie, drewnianą podłogą, z eleganckimi żyrandolami,  z możliwością wynajęcia nagrzewnic, aby w nocy goście nie zmarzli. Nawet jeśli organizuje się wesele w miesiącach ciepłych, to trzeba pamiętać, że noce bywają chłodne i nie można pozwolić, by goście zmarzli. Nie trzeba także martwić się deszczem, namioty są wodoodporne, a boki tych namiotów można zamknąć.

Szczegóły organizacji wesela w plenerze zawsze ustala się z lokalem. Jeśli istnieje możliwość wypożyczenia stołów i krzeseł z lokalu, wtedy nie musimy ich już wypożyczać. W przeciwnym razie konieczne będzie znalezienie firmy oferującej wypożyczenia krzeseł, stołów, a w razie potrzeby także zestawów stołowych, obrusów i pokrowców na krzesła.

Jeśli rozstawia się namiot w ogrodach własnego domu, trzeba spełnić pewne warunki dla obsługi cateringowej (są to zazwyczaj przyłącza do ciepłej i zimnej wody, odpowiednie miejsce do ustawienia się obsługi, itd.). Tego typu ustalenia odbywają się wówczas, kiedy zna się już miejsce wesela plenerowego, a firma cateringowa przeprowadziła inspekcję miejsca i  potrafi określić swoje potrzeby.

Wesele w ogrodzie wymaga też odpowiednio dużego terenu, by rozstawić namioty. Firmy zwykle przeprowadzają wizje lokalną, mierzą teren, równość powierzchni, itd., taka wizja przeprowadzana jest w każdym przypadku, gdy ustawia się namiot, czy to w ogrodzie, czy przed lokalem. W zależności, na ile osób będzie wesele, ustawia się odpowiednio duże namioty. Standardowo ustala się, że na 100 osób idealny namiot to 10x25m. Oczywiście namioty, rodzaje, ceny, wyposażenie, są różne i różnie kształtują się ceny.

Cennik wesela w plenerze zależy w dużej mierze od miejsca, gdzie będzie organizowane wesele, rodzaju wybranego namiotu, faktu czy trzeba będzie wypożyczać dodatkowo stoły, krzesła, zastawy i czy dostarczy nam to lokal w przypadku, gdy na jego terenie będzie organizowane wesele.

Organizacja wesela w plenerze jest jeszcze w Polsce dość droga, ale wesele na świeżym powietrzu  jest niezapomnianym przeżyciem zarówno dla gości, jaki dla samej pary młodej.
_____________________________


Organizacją wesel w plenerze zajmują się profesjonalni konsultanci ślubni z firmy Perfect Moments.

Artykuł zawiera zdjęcia ze zrealizowanych przez Perfect Moments ślubów i wesel w plenerze.
Tekst: Maria Zając, konsultant ślubny Perfect Moments

 


 
 
 


Powrót

Dodaj komentarz

Powiązane porady ślubne